ΔΙΑΙΤΑ ΤΟΥ ΔΡ ΧΕΙ



Πρόκειται για τη δίαιτα που προωθεί τη λογική του «σωστού» συνδυασμού τροφών, ο οποίος βελτιώνει σημαντικά την πέψη και οδηγεί σε απώλεια βάρους. Για το λόγο αυτό άλλωστε είναι γνωστή και ως «συνδυαστική» ή «διαχωριστική» δίαιτα, ως δίαιτα «συμβατών τροφίμων» κ.ά.
 
Πιο συγκεκριμένα, η εν λόγω δίαιτα αποκλείει αυστηρά την πρόσληψη υδατανθράκων και πρωτεϊνών στο ίδιο γεύμα με το επιχείρημα ότι οι τροφές αυτές όταν συνδυάζονται δυσχεραίνουν τη διαδικασία της πέψης, προκαλώντας δυσάρεστες συνέπειες για την υγεία.
 

Η ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ

Ο άνθρωπος που ευθύνεται για την αναβίωση της εν λόγω δίαιτας κατά τη δεκαετία του '40 ήταν ένας Αμερικανός γιατρός, ο William Hey. O ίδιος αφιέρωσε 4 χρόνια στην αγωγή των ασθενών του πάνω σε διαιτολογική βάση, στοχεύοντας στην απόδειξη της πεποίθησης του ότι είμαστε αυτό ακριβώς που τρώμε και ότι «το σώμα είναι απλώς μία σύνθεση των ουσιών που εισέρχονται μέσα στον οργανισμό με τη μορφή υγρών και στερεών τροφών». Μέσα ο' αυτό το χρονικό διάστημα βρήκε πολλές αποδείξεις για την ορθότητα της θεωρίας του, καθώς και για το ότι ο καθένας μπορεί να έχει την καλύτερη δυνατή υγεία αν καταναλώνει τις κατάλληλες τροφές με τον κατάλληλο τρόπο (αρκεί ωστόσο, να μην υπάρχουν σοβαρές, μη αναστρέψιμες οργανικές δυσλειτουργίες).
 
Πιο συγκεκριμένα, ο Χέι υποστήριξε ότι οι κακοί συνδυασμοί τροφών εμποδίζουν την ομαλή διαδικασία της πέψης και παράλληλα προσθέτουν στον οργανισμό τόσο κιλά όσο και προβλήματα υγείας. Στηριζόμενος στο γεγονός ότι οι πρωτεϊνικές τροφές διαλύονται στο στομάχι με τη συνδρομή οξέων, ενώ το άμυλο με τη συνδρομή αλκαλίων, υποστήριξε ότι οι τροφές αυτές όταν συνδυάζονται δυσχεραίνουν τη διαδικασία της πέψης, αφήνοντας υπολείμματα στο στομάχι και τα έντερα, με αποτέλεσμα την πρόκληση δυσάρεστων συνεπειών για την υγεία.
 
Ειδικότερα, όταν στο στομάχι βρίσκονται την ίδια στιγμή κρέας (δηλαδή συμπυκνωμένη πρωτεΐνη) και ζάχαρη (δηλαδή συμπυκνωμένος υδατάνθρακας), ο οργανισμός αντιδρά και κουράζεται και αλλοιώνει τα συστατικά των τροφών, είτε αποβάλλοντας ορισμένα απ' αυτά (αν και τα χρειάζεται) είτε μετατρέποντας τα σε λίπος ή τοξίνες.
 
Σε γενικές γραμμές, ο συνδυασμός υδατανθράκων και πρωτεϊνών θεωρείται απαγορευτικός, τα φρούτα πρέπει επίσης να τρώγονται ξεχωριστά και με προσοχή στους αναμεταξύ συνδυασμούς τους, ενώ ανάμεσα στα γεύματα με πρωτεΐνες και στα γεύματα με άμυλο πρέπει να μεσολαβούν τουλάχιστον τέσσερις ώρες.
 
 

TΙ ΣΥΝΤΕΛΕΙΤΑΙ ΣΤΟ ΣΩΜΑ;

Οι πρωτεϊνούχες τροφές χρειάζονται όξινο περιβάλλον για την πέψη τους. Όταν, λοιπόν, καταναλώνουμε κρέας και εισέρχεται στο στομάχι ζωική πρωτεΐνη, τότε παράγεται έκκριση υδροχλωρικού οξέος, το οποίο ενεργοποιεί την πεψίνη και η οποία με τη σειρά της διασπά και χωνεύει τις πρωτεΐνες. Αυτό που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι για την επιτυχή ολοκλήρωση της προαναφερθείσας διαδικασίας χρειάζεται μόνο όξινο περιβάλλον.
 
Σε περίπτωση που μέσα στο στομάχι εισέλθει παράλληλα και κάποια αμυλούχα ή σακχαρούχα τροφή, μαζί με τα αλκάλια που συνοδεύουν αυτού του είδους τις τροφές, τότε το όξινο περιβάλλον διαταράσσεται, με αποτέλεσμα η πέψη των πρωτεϊνών να είναι ατελής, γεγονός που μπορεί να έχει αρνητικές συνέπειες για τον οργανισμό. Οι υδατάνθρακες αντίθετα, χρειάζονται αλκαλικό περιβάλλον για την πέψη τους. Το περιβάλλον αυτό εμφανίζεται αρχικά στο στόμα, όπου χάρη στην πτυαλίνη το άμυλο διασπάται σε πιο απλές ενώσεις πριν μπει στο λεπτό έντερο, όπου συντελείται πλέον η πέψη του. Στο διάστημα παραμονής του αμύλου στο στομάχι (30 - 40 λεπτά), η φυσιολογική οξύτητα του στομάχου δεν είναι αρκετά μεγάλη για να εξουδετερώσει το αλκαλικό περιβάλλον που χρειάζεται για την προετοιμασία του αμύλου για την τελική του πέψη στο λεπτό έντερο. Στην περίπτωση που στο στομάχι υπάρχει κρέας ή άλλες τροφές που προκαλούν όξινες εκκρίσεις, η διαδικασία αυτή της προπαρασκευής διακόπτεται, με συνέπεια να εκτελούνται ζυμώσεις. Η πέψη επομένως των αμυλούχων τροφών, απαιτεί ύπαρξη αλκαλικού μόνο περιβάλλοντος. Γενικότερα, όταν στο ίδιο γεύμα αναμειγνύονται πολύπλοκες αμυλούχες ενώσεις και εξίσου πολύπλοκες πρωτεϊνούχες ενώσεις, το στομάχι γίνεται πολύ όξινο για να διασπάσει το άμυλο και αντίθετα, δεν είναι αρκετά όξινο για να ξεκινήσει η πέψη των πρωτεϊνών. «Για να έχει ο οργανισμός την καλύτερη δυνατή υγεία και να παρουσιάζει τη μεγαλύτερη δυνατή αντίσταση στις ασθένειες, το διαιτολόγιο πρέπει να αποτελείται από τροφές που σχηματίζουν αλκάλια και τροφές που σχηματίζουν οξέα σε μία αναλογία 4 προς 1».
 

Πως θα πετύχετε την αναλογία 4 προς 1;

Φροντίστε να τρώτε καθημερινά ένα γεύμα μόνο με πρωτεΐνες, ένα γεύμα μόνο με αμυλούχες τροφές και ποτέ δύο ή τρία γεύματα που να συνίστανται αποκλειστικά σε αλκαλικές τροφές. Καλό είναι επίσης, να καθιερώσετε μία ημέρα αποτοξίνωσης, κατά τη διάρκεια της οποίας θα τρώτε μόνο συχνά γεύματα με ένα μόνο φρούτο.
 
Συνήθως είναι πιο βολικό να τρώτε για πρωινό αλκαλικές τροφές. Εάν, ωστόσο, προτιμάτε αμυλούχες τροφές για πρωινό, φάτε αλκαλικές τροφές με σαλάτα, φρούτα και γιαούρτι το μεσημέρι ή το βράδυ.
 

Ποιες είναι αλκαλικές τροφές και ποιες όξινες;

Αλκαλικές: όλα τα λαχανικά (και πατάτες αν είναι με τη φλούδα), όλες οι σαλάτες, όλα τα φρούτα (εκτός από δαμάσκηνα και κούμα-ρα), τα αμύγδαλα, το γάλα, το λεμόνι, οι σταφίδες, το μέλι, το μού-σλι, το παξιμάδι βρώμης.

Όξινες: το κρέας, το ψάρι, τα οστρακοειδή, τα αυγά, το τυρί, τα πουλερικά, οι ξηροί καρποί (εκτός από αμύγδαλα), τα δημητριακά, το ψωμί, το αλεύρι και η ζάχαρη.
 

Τι εγγυάται;

Η δίαιτα του Δρ. Χέι δεν έχει συγκεκριμένη διάρκεια, καθώς ο εμπνευστής της θεωρούσε ότι κάποιος θα μπορούσε να την υιοθετήσει ως τρόπο ζωής, ακολουθώντας τον καθ' όλη τη διάρκεια της ζωή του, με την προϋπόθεση όμως, μετά την ολοκλήρωση της να προσθέσει στη διατροφή του λίγες ακόμη θερμίδες.
 
Ακολουθώντας κάποιος τη συγκεκριμένη δίαιτα, μπορεί να χάσει 3-5 κιλά την εβδομάδα, καθώς η δίαιτα απαγορεύει τα τσιμπολογήματα και την κατανάλωση λίπους και υδατανθράκων.
 

ΟΔΗΓΙΕΣ - ΚΑΝΟΝΕΣ

Η δίαιτα του Δρ Χει βασίζεται στις ακόλουθες πέντε σημαντικές αρχές:

1. Οι αμυλούχες και σακχαρούχες τροφές δεν επιτρέπεται να τρώγονται μαζί με πρωτεϊνούχες και όξινα φρούτα στο ίδιο γεύμα.
 
2. Το μεγαλύτερο μέρος του διατροφικού μενού πρέπει να περιλαμβάνει φρούτα, λαχανικά και σαλάτες.
 
3. Οι πρωτεϊνούχες, οι αμυλούχες και οι λιπαρές τροφές καλό είναι να καταναλώνονται σε μικρές ποσότητες.
 
4. Γενικότερα, πρέπει να καταναλώνονται μόνο πλήρη δημητριακά και ανεπεξέργαστες τροφές. Πιο συγκεκριμένα, πρέπει να αποκλειστούν όλες οι εξευγενισμένες, επεξεργασμένες τροφές, όπως είναι για παράδειγμα το άσπρο αλεύρι και η ζάχαρη, ενώ παράλληλα πρέπει να γίνει το ίδιο και για όλα τα παράγωγα τους.
 
5. Μεταξύ των γευμάτων διαφορετικού χαρακτήρα πρέπει να μεσολαβεί ένα διάστημα 4 – 4 ½ τουλάχιστον ωρών.
 

ΟΜΑΔΕΣ ΣΥΜΒΑΤΩΝ ΤΡΟΦΩΝ

Το βασικό είναι να καταναλώνετε τα τρόφιμα κάθε ομάδας μόνα τους ή σε συνδυασμό με αυτά της ουδέτερης ομάδας (ομάδα Δ). Σε γενικές γραμμές, μπορείτε να συνδυάσετε τα τρόφιμα της ομάδας Α με αυτά της Δ, τα τρόφιμα της ομάδας Β με αυτά της Δ, ενώ τα τρόφιμα της ομάδας Γ, πρέπει να τα καταναλώνετε πάντα μόνα τους, καθώς δε μπορούν να συνδυαστούν με τα τρόφιμα καμιάς άλλης ομάδας. Ο Ομάδα Α: ζυμαρικά, ρύζι, πατάτες, καρότα, αβοκάντο Ο Ομάδα Β: ψάρια, πουλερικά, κυνήγι, κρέας, θαλασσινά, φασόλια, γαλακτοκομικά, ξηροί καρποί. Ο Ομάδα Γ: μήλα, βερίκοκα, κεράσια, χουρμάδες, μάνγκο, νεκταρίνια, ανανάς, παπάγια, ροδάκινα, σύκα, αχλάδια, μούρα, γκρέιπφρουτ, πορτοκάλι, λεμόνι, καρπούζι, πεπόνι. Ο Ομάδα Δ: λάχανο, σέλινο, μαρούλι, πράσο, κουνουπίδι, μπρόκολο, λαχανάκια Βρυξελλών, πιπεριές, ντομάτα, αγγούρι, ραδίκια, μαϊντανός, σπαράγγια, αγκινάρες, κρεμμύδια.

Τα θετικά

1. Σας δίνεται η δυνατότητα να επιλέγετε τις τροφές που σας αρέσουν περισσότερο.
 
2. Δεν απαιτείται χρήση θερμιδομετρητή.
 
3.  Θα τρώτε σαφώς μικρότερη ποσότητα φαγητού, καθώς τα τρόφιμα θα πρέπει να ταιριάζουν και τα γεύματα θα είναι έτσι αυστηρά καθορισμένα.
 
4.  Γίνεστε πιο υγιείς, καθώς στερείτε από το διαιτολόγιο σας τα κορεσμένα λίπη και τα ραφιναρισμένα και επεξεργασμένα τρόφιμα και κατ' επέκταση τα συντηρητικά και τα πρόσθετα.
 

ΤΑ ΑΡΝΗΤΙΚΑ

1. Ενδέχεται να δυσκολευτείτε στην εφαρμογή των σωστών συνδυασμών, με αποτέλεσμα να καταλήξετε σε μονοφαγία, η οποία θα στερήσει από τον οργανισμό σας ορισμένα βασικά συστατικά.
 
2. Μπορεί να σας κουράσει, καθώς είναι «απόλυτη» στο συνδυασμό των τροφών.
 
3. Θα στερηθείτε το ασβέστιο και τις λιποδιαλυτές βιταμίνες.
 
4. Μπορεί να προκαλέσει διάρροια ή δυσκοιλιότητα.

5. Είναι δύσκολη στην εφαρμογή της, καθώς απαιτεί αυστηρό χρονοδιάγραμμα.
 

ΠΟΙΟΙ ΔΕ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΤΗ ΔΙΑΙΤΑ ΤΟΥ ΔΡ. ΧΕΙ;

Όσοι είναι ικανοποιημένοι από την κατάσταση της υγείας τους
 
Όσοι ακολουθούν διατροφικό πρόγραμμα χωρίς συνδυασμό των τροφών και χωρίς να αντιμετωπίζουν ενοχλήσεις.
 
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Οι αλλαγές σύμφωνα με τον Δρα. Χει, θα πρέπει να γίνονται σταδιακά. Δηλαδή:
 
Ακολουθήστε αρχικά τον κανόνα της μη ανάμειξης αμυλούχων και πρωτεϊνούχων τροφών.
 
Αυξήστε σταδιακά τις πλήρεις και υγιεινές τροφές (π.χ. σαλάτες) και μειώστε τους εξευγενισμένους υδατάνθρακες και τις άλλες επεξεργασμένες τροφές.
 
Αυξήστε τον αριθμό των γευμάτων με αλκαλικές τροφές (π.χ. λαχανικά και σαλάτες με πατάτα)
 

Να θυμάστε ότι:

Δεν πρέπει να τρώτε ανάμεσα στα γεύματα. Αν πάλι η επιθυμία σας είναι έντονη, προτιμήστε τους ηλιόσπορους.
 
Αν δυσκολεύεστε να κόψετε τη ζάχαρη, θα σας βοηθήσει η αντικατάσταση της από 1 κ. γλυκού σιρόπι μελιού.
 
Πρέπει να πίνετε μόνο όταν διψάτε κι όχι αμέσως πριν, μετά ή κατά τη διάρκεια του γεύματος σας.
 
Καλό είναι να καταναλώνετε άφθονα φρούτα και λαχανικά.
 
Πρέπει να αποφεύγετε το φαγητό όταν είστε κουρασμένοι ή συναισθηματικά ταραγμένοι.
 
Καλό είναι να περιορίσετε σε μεγάλο βαθμό την κατανάλωση αλκοόλ.
 
 

ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΟ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΟ

ΔΕΥΤΕΡΑ

ΠΡΩΙΝΟ
►Φρέσκο γκρέιπφρουτ και πορτοκάλι
 
ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ
►Αρνάκι ψητό
►Σαλάτα με ραδίκια, καρύδια και βαλεριανέλλη
►Λαχανάκια Βρυξελλών
►Ραπανοσέλινο πουρέ
►Φρέσκος ανανάς σε φέτες
 
ΒΡΑΔΥΝΟ
►Πατατόσουπα
►Παξιμάδια βρώμης με βούτυρο
 
 

ΤΡΙΤΗ

ΠΡΩΙΝΟ
►Μήλο αλεσμένο με φύτρο σταριού και γιαούρτι
 
ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ
►Ψητές πατάτες (με τη φλούδα) με βούτυρο
►Σινάπι και κάρδαμο
►Ντομάτα
 
ΒΡΑΔΥΝΟ
►Σούπα με κουνουπίδι και πράσο •Ψητό αρνάκι κρύο 'Σαλάτα με κόκκινο λάχανο, μήλο και φουντούκια -Πορτοκάλια σε φέτες
 
 

ΤΕΤΑΡΤΗ

ΠΡΩΙΝΟ
►Χυλός βρώμης με γάλα
 
ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ
►Ανάμεικτη λαχανόσουπα
►Σαλάτα με καρότα και σταφίδες
 
ΒΡΑΔΥΝΟ
►Κουνουπίδι λιωμένο με τυρί
►Πράσινη σαλάτα με φυτρωμένους σπόρους
►Φρούτα
 
 

ΠΕΜΠΤΗ

ΠΡΩΙΝΟ
►Μουσκεμένα ξερά βερίκοκα με φύτρο σταριού και γιαούρτι
 
ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ
►Ραπανοσέλινο σούπα
►Τυρί τσένταρ
►Μήλα
 
ΒΡΑΔΥΝΟ
►Ρύζι με πράσα και κάσιους
►Σινάπι και κάρδαμο
►Μπανάνα με σουσάμι
 
 

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

ΠΡΩΙΝΟ
►Μήλα και σταφίδες με γιαούρτι
 
ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ
►Ανάμεικτη πράσινη σαλάτα
►Ομελέτα με μυρωδικά
►Πορτοκάλια
 
ΒΡΑΔΥΝΟ
►Γιουβέτσι με λαχανικά
►Βουτυρωμένο λάχανο
►Φρέσκα σταφύλια
 
 

ΣΑΒΒΑΤΟ

ΠΡΩΙΝΟ
►Μουσκεμένα ξερά σύκα με φύτρο σταριού και γιαούρτι
 
ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ
-Σαλάτα με μπανάνες και χουρμάδες
►Ψωμί ολικής αλέσεως και βούτυρο
 
ΒΡΑΔΥΝΟ
►Γλώσσα στο φούρνο
►Μανιτάρια
►Πράσινη σαλάτα
►Πουτίγκα με μήλο και βερίκοκο
 
 

ΚΥΡΙΑΚΗ

ΠΡΩΙΝΟ
►Μούσλι Μπρίτσερ
 
ΜΕΣΗΜΕΡΙΑΝΟ
►Σαλάτα με σέλινο, μήλο και σταφίδες μαζί με μπάλες Αμυγδάλου
 
ΒΡΑΔΥΝΟ
►Ψητά φουντούκια
►Σαλάτα με μαρούλι και βλαστάρια από φασόλια
 
Πηγή:
Διάσημες Δίαιτες
Άγγελος Βενέτης
Εκδόσεις Πορφύρα
 

Άλλα άρθρα

comments powered by Disqus

[X] Κλείσιμο Παράθυρου

Για να βλέπετε πρώτοι τα νέα άρθρα κάνετε click στο Like button


0.0365